[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wyposażenie stanowiska pracy:
Kodeks postępowania administracyjnego,
komputer z dostępem do Internetu,
literatura zgodna z punktem 6 Poradnika dla ucznia.
wiczenie 2
Rozstrzygnij, które ze zdań charakteryzują sferę zewnętrzną, a które sferę wewnętrzną
działania administracji publicznej i wpisz litery podpunktów do właściwego wiersza:
a) obejmuje stosunki pomiędzy ministrem a pracownikami ministerstwa;
b) obejmuje stosunki pomiędzy wojewodą a marszałkiem województwa;
c) obejmuje stosunki pomiędzy wójtem gminy a pracownikiem urzędu gminy;
d) obejmuje tę część działalności administracji, która jest podejmowana wobec podmiotów
nie będących organizacyjnie czy służbowo podporządkowanych administracji publicznej;
e) obejmuje stosunki z obywatelami;
f) obejmuje stosunki zachodzące pomiędzy organem administracji a jednostkami, które są
organizacyjnie czy służbowo podporządkowane temu organowi.
Sfera zewnętrzna działania administracji publicznej:
.............................................................
Sfera wewnętrzna działania administracji publicznej:
............................................................
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) przeanalizować materiał nauczania,
2) ustalić, które ze zdań charakteryzują sferę zewnętrzną, a które sferę wewnętrzną działania
administracji,
3) wpisać odpowiednie podpunkty w miejsce kropek.
Wyposażenie stanowiska pracy:
Kodeks postępowania administracyjnego,
komputer z dostępem do Internetu,
literatura zgodna z punktem 6 Poradnika dla ucznia.
wiczenie 3
Rozstrzygnij, które z podanych określeń definiuje administrację publiczną w znaczeniu
podmiotowym, które w znaczeniu przedmiotowym, a które w znaczeniu formalnym,
a następnie wpisz litery podpunktów we właściwe miejsca:
a) są to wszystkie podmioty (organy) wykonujące zadania z zakresu administracji publicznej;
b) jest to cała działalność organizowana przez podmioty administracji publicznej;
c) jest to działalność administracyjna państwa i samorządu terytorialnego.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
65
Znaczenie podmiotowe: ......... .& & & .Znaczenie przedmiotowe: & & & & & ........
Znaczenie formalne: ......................................
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) przeanalizować formy działania administracji publicznej,
2) przeczytać uważnie podane przykłady działań administracji publicznej,
3) określić charakter przedmiotowy, podmiotowy i formalny działania administracji
publicznej,
4) wpisać odpowiednie podpunkty w miejsce kropek.
Wyposażenie stanowiska pracy:
Kodeks postępowania administracyjnego,
komputer z dostępem do Internetu,
literatura zgodna z punktem 6 Poradnika dla ucznia.
4.12.4. Sprawdzian postępów
Tak Nie
Czy potrafisz:
1) zdefiniować pojęcie administracja państwowa?
2) rozróżnić rodzaje działalności administracji państwowej?
3) przedstawić strukturę organów administracji państwowej?
4) rozróżnić organy naczelne i organy centralne administracji?
5) wyjaśnić, na czym polega postępowanie administracyjne?
6) określić strukturę administracji terenowej?
7) omówić różnice między władzą ustawodawczą,
wykonawczą i sądowniczą?
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
66
5. SPRAWDZIAN OSIGNI
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test pisemny zawiera 20 zadań i sprawdza Twoje wiadomości z zakresu stosowanie
przepisów prawa w gospodarowaniu. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie
odpowiedzi. Wskaż tylko jedną odpowiedz prawidłową. W przypadku pomyłki należy
błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem i zakreślić odpowiedz poprawną.
5. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
6. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż jego
rozwiązanie na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
7. Na rozwiązanie testu pisemnego masz 40 minut.
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Który z czynników w sposób zasadniczy wpływa na podział prawa na gałęzie:
a) przedmiot regulacji,
b) podmioty regulacji,
c) zasady techniki legislacyjnej,
d) interes państwa.
2. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku
kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie
dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia (art. 15 ust. 2. ustawy o systemie
oświaty). Podana norma to:
a) nakazująca,
b) zakazująca,
c) zezwalająca,
d) obyczajowa.
3. Stosunkiem prawnym jest:
a) pożyczka pieniędzy,
b) wyznawanie tego samego systemu wartości,
c) przyjazń,
d) współuczestnictwo w wycieczce.
4. Które z podanych zdarzeń to czynności prawne:
a) wyrządzenie szkody,
b) zgon człowieka,
c) sporządzenie umowy leasingu,
d) uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych.
5. Które z poniższych stwierdzeń dotyczy wykładni autentycznej:
a) dokonuje jej Trybunał Konstytucyjny,
b) dokonuje jej sam ustawodawca, zamieszczając w osobnym przepisie wyjaśnienie
niejasnego pojęcia,
c) dokonują jej przedstawiciele nauki prawa,
d) dokonują jej sądy w procesie stosowania prawa do konkretnych przypadków.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
67
6. Które z poniższych stwierdzeń nie jest prawdziwe:
a) rozporządzenia mogą być wydawane wyłącznie na podstawie upoważnienia
ustawowego,
b) zarządzenia mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjne
podległe organowi wydającemu te akty,
c) ustawy są wydawane przez Sejm bez udziału Senatu,
d) zródłem prawa powszechnie obowiązującym jest ratyfikowana umowa
międzynarodowa.
7. Która z poniższych jednostek organizacyjnych nie jest osobą prawną:
a) przedsiębiorstwo państwowe,
b) spółka cywilna,
c) szkoła wyższa,
d) bank.
8. Osoba mająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych nie może bez zgody
przedstawiciela ustawowego:
a) rozporządzać swoim zarobkiem,
b) udzielać pełnomocnictwa do zawarcia umowy o pracę,
c) zawierać umów, należących do umów powszechnie zawieranych w drobnych
bieżących sprawach życia codziennego,
d) rozporządzać swobodnie przedmiotami, które uzyskała od rodziców, czy kuratora do
osobistego użytku.
9. Dokonywanie czynności prawnej przy zastosowaniu odpowiedniej formy prawnej nie
wynika z:
a) ustawy,
b) umowy,
c) z faktu dokonania poprzednio tej samej czynności prawnej przy zachowaniu formy,
d) z norm moralnych.
10. Które z poniższych stwierdzeń nie jest prawdziwe:
a) przedstawiciel ustawowy musi być adwokatem lub radcą prawnym,
b) osoba niemająca zdolności do czynności prawnych może ustanowić pełnomocnika,
c) pełnomocnictwo ogólne musi być udzielone na piśmie,
d) czynność prawna dokonana w cudzym imieniu bez umocowania jest nieważna.
11. Roszczenia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przedawniają się po
upływie:
a) 5 lat,
b) 20 lat,
c) 3 lat,
d) 10 lat.
12. Nabycie własności nieruchomości przez zasiedzenie:
a) jest niedopuszczalne,
b) jest zależne od dobrej lub złej woli,
c) nie jest możliwe w przypadku posiadania samoistnego uzyskanego w złej wierze,
d) jest dopuszczalne w przypadku posiadania samoistnego w dobrej wierze po upływie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]