[ Pobierz całość w formacie PDF ]

przestrzenie i pózniey z nich wyprowadzać te ludy.
Pisarze zaś zwłaszcza n. niemiecy, usiłując zaćmić
swą starożytnością inne Narody, przyyście Sław-
ian, do Europy, w czasie wędrówek Narodów,
około wyż rzeczoney epoki, naznaczaią.
%7łe zaś Narody Sławiańskie wstępuią na
dzieiową widzialnię iako mieszkańcy tey Europy
przestrzeni, w którey dawnieysi pisarze,
wielkiemu narodowi Traków, Odryssów, Pelazgów,
Pannonów, Illiryiczyków, Dalmatów, Henetów,
Wenetów, Kimeryów, Tauryków, Bessów, czyli
Wiesów, Bystończyków, Brygów, (Bregów) Samo-
traków, Krobiców, Ni. pserów, Tranipserów,
125/130
Skivmiadów, Prawów, Paków, Getów, Tyrygetów,
Trakogetów, Mezeyczyków, Macedończyków,
Epirotów, Abautów, Kaukonów, Tyreńczyków,
Materów, Sarmatów, czyli Syromedów, Skitosar-
mafów, Noryków, większey części Germanów,
Ryfeów i Hiperkoreow, naznaczały siedziby;
należy zatem przekonać się krytycznie, iakiego
szczepn były ppwyższe ludy, zasiądz o nich wiado-
mości z dzieiopisów między początkiem wę-
drówek narodów, a początkiem dziejaw
wiadomego świata żyiących Pisarzy. Temi zaś są
Ptolomeusz Alexandryiski, Tacyt, Pliniusz, ie tu
wielu pominę, Strubo, Dyodor Sycyliyski. A iniens
Marcelius, Tucidydes, Herodot, Hommer, a
naostatek użyć na pomoc Jndyyskich dzieiów.
W ninieyszym zarysie niepodobna umie ścić
stanowczych podań, które nam powyż, wspom-
nieni i inni Pisarze o przywiedzionych powyiey lu-
dach zostawili; lecz pomiiaiąc wielu, wezmy
naprzykład wyrazy Samskrytskie Gara, Hora, Girą,
znaczące w oddzielnych dyalektach góra, wyrazy
Sedftna, Sulena, Stana, Stena, siedziba,
stanowisko, wenet, weneta, weneca, wiueca, wie-
niec.  Semin, Zemin, ziemia; niemniey nazwania
bóstw, Budda, Baga, Boga, Kali, Uda, waruna, wo-
da, war; Panelu, mowę tak zwaną Arya i
wypelonych z właściwych kast członków, tudzież
126/130
nazwania kast zmieszanych, ledwo w części
powyż nadmienionych it. d.; a przeglądaiąc karty
Ptolomeuszą Alexandryyskiego, zaczniymy od
dwónastey, to iest: od dzisieyszey wyspy Ceylanu,
idzmy przez średnią Azya, do Azyi mnieyszey,
ponad morzem Czarnem., Meotydem, przez całą
Europę aż do Renu i za Ren; a znąydziemy że
tu wiele pominę, Nanigiri, Semni w Ceylanie czyli
na karcie XII. Agana nagora, Swanagora, na XL
Aganogora, Asthagura, Górya, Goryea, Ramne; na
X. Arya, Bagarda, Bogadia, Zamuchana, Muzya,
Pargyeta, Rhizana, Sydri, Sudasnna, Panassa, Aria
rzeka, Arya kray; na IX Sakkarum, część kraiu,
Thogóra; na VIII. Sacae, Norossi, Rhobosci, Sam-
nite, Dawala, Rhibi, Guriania; na VII. Rhiudiana,
Chodda; na VI. Muzya, Rhudią, Sorba, Syracene,
Weneka, Palinka, Gomara, Zegira, Kaspii,
Kaduzyy, Urzan, Bitnia, Misdy, Darna; na V. Ragia
(Radziia) Babylon, Oroba, Dosa, Belciana (Wel-
cyana), Singara, Gorbatą, Rhesena, Bessara, Bhili-
ga, Chuduka, Agra, Dabasa, Dęba; na IV. Nasada,
Zagros, Zegira, Kaduzyi, Albana, Misia, Chadacha,
Chobata, Boziata, Warika Aginna, Baruka, Uta,
Jazyna, Thabilaka, Zani, Baraza, Lubum, Sedala,
Zarwana, Zoriga, Warna, Samna; na III Borusci,
Saili, Osyli, Lycus rzeka, Modoce, Sarmatce regii,
Melancheni, Amazones, Serbi, Udę, Udon rzeka,
127/130
Pylę, Sarmaticę, Albanice, pars, Zinchi, Synda; na
II. Warutha, Mardara, Pole, Sido, Sala, Mazora,
Pesingara, Sadagena, Godasa, Choteną, Bithynia,
Bogdomanis, Myzia, Mysomacedones, Melitawa,
Zagira, Gadawena; na I.
(1) Autor zdaie się w pewnym względnie być
z sobą w sprzeczności, twierdząc nieco wyżey,
że Kasta Kniaziów (Kszetrijadziady) w niektórych
okolicach Indyi całkiem iuż zaginęła. Tem czasem
zdaie mi się, że raczey ostatnie iego twierdzenie
iest prawdziwem.
Gdyby kobiety z inney a nie ż królewskiey były
kasty, na ówczas, iak widzieć iasno można, syn-
owie z nich zrodzeni, nie mogliby do tey kasty
należeć, i byłoby rzeczą cudowną, iakimby się
sposobem kasta ta książąt czyli królow dotąd za-
chować mogła.  %7łe zaś kobiety iedynie z kasty
królewskiey i rycerskiey, a nie z żadney inney być
mogą, iak to Autor tuż powyżey objaśnia, tak też
i onych synowie w teyże co i ich matki kaście po-
zostają, i cała różnica na tem zależy, iż ci synowie
nie biorą spadku po swych oycach, ale tylko po
Swych wujach, więc przy takim zbiegu okolicznoś-
ci, chybaby cudowna jakaś niepłodność mogła w
szczególności tę kastę, wyniszczyć.  Mogę się
mylić, ale urządzenie tey kasty iest podług
moiego zdania, płodem umysłu mężów, w sztuce
128/130
rządzenia naybiegleyszych.  %7łołnierz ma w tym
kraju posiadłość dziedziczną, za którą przez in-
teres bije się, ale nie ma w istocie familii czyli żony
i dzieci, przez coby ulegał niebespieczney krajowi
skłonności, zostania raczey przy nich w nieczyn-
ności, aniżeli stawania przeciwko nieprzyiaciołom.
 Jeżeli rzeczywiste skutki, temu niezawodnemu
przypuszczeniu w póznieyszych czasach nie
odpowiadają; to należy szukać tego przyczyny w
odmiennym zbiegu okoliczności.
Uwaga Tłómacza.
(2) Starożytni Indyanie kochali się w dwuz-
naczących wyrazach. Rzecz trudna do poięcia,
przez iaki sposób w Sławiańskim ięzyku, od Trzech
tysięcy trzystu dziewięciudziesiąt lat, czyli od
napisanego dzieła Yadziura- Weda, tyle wyrazów
pierwszey potrzeby i naukowych zachowało się;
np. Agniastra, Ognista broń, Seta-gini, Armata (
od którey stu ogniem ginie ) wyraz złożony z
trzech zródłosłowów to iest: Seta sto agni ogień
giniti ginąć i t.d.
(3) Kto nie ma własnego lub przysposo-
bionego syna, któryby przez nabożeństwo Serad-
dha zwane, duszy iego z Naraka to iest mieysca
narzekania, nie wybawił, niemoże nigdy dostać
się do Swerga, to iest do mieszkania Bogów. Ztąd
129/130 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • spraypainting.htw.pl