[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Od tego dekalogu powinno się rozpocząć rozważania na temat planowania
współczesnej rodziny u progu XXI wieku.
Zgodnie z kartą praw kobiety mają prawo do:
I. Informacji, poznania zalet i wad oraz dostępności metod planowania
rodziny.
II. Dostępu do możliwie najszerszego zakresu usług oraz korzystania z nich
niezależnie od płci, wyznania, koloru skóry, stanu cywilnego oraz miejsca
zamieszkania.
III. Wyboru podejmowania dobrych decyzji, czy korzystać z planowania
rodziny i jakie stosować metody.
IV. Bezpieczeństwa w zakresie stosowania bezpiecznych i skutecznych metod
planowania rodziny.
V. Prywatności związanej ze świadczeniem informacji, poradnictwa i usług z
zachowaniem prywatności
VI. Zachowania tajemnicy, pewności, że wszystkie informacje osobiste
zostaną zachowane w tajemnicy.
VII. Poszanowania godności, życzliwego, uważnego traktowania klienta.
VIII. Wygody w sensie jakości oferowanej opieki i usług oraz poczucia
komfortu podczas korzystania z nich.
IX. Ciągłości gwarantującej dostępność usług w przyszłości, np.: korzystania
z usług, metod i środków antykoncepcyjnych dopóki istnieje taka
potrzeba.
X. Wyrażania opinii i formułowania własnych sądów o świadczonych
usługach.
Nowa świadomość, jaka towarzyszy młodszej kadrze Instytutu Matki i
Dziecka, Towarzystwa Rozwoju Rodziny i innych ośrodków przyczyni się
zapewne do stworzenia odpowiedniego programu rządowego. W realizacji
zasad nowoczesnego planowania rodziny nie pozostaniemy w tyle. Jestem
przekonany, że stworzony zostanie jeden z najlepszych programów rządowych
lub pozarządowych, który będzie przykładem dla całej Unii Europejskiej.
35
Karta lekarza - dekalog
Współcześni lekarze przeżywają frustracje, ponieważ zmiany w systemach
opieki zdrowotnej, zachodzące niemal we wszystkich krajach
uprzemysłowionych, zagrażają zasadom wykonywania zawodu i związanym z
nimi wartościom. Odpowiadając na to wyzwanie, pod koniec 1999 roku
European Federation of Internal Medicine, ACP-ASIM Foundation oraz ABIM
Foundation wspólnie rozpoczęły przedsięwzięcie pt. Zasady wykonywania
zawodu lekarza . W Polsce Karta Lekarza została przyjęta przez większość
towarzystw naukowych.
Zbiór zobowiązań zawodowych:
I. Zobowiązanie do kompetencji zawodowej. (...) Całe środowisko lekarskie
musi dbać o to, aby wszyscy lekarze byli kompetentni, oraz wprowadzić
odpowiednie mechanizmy umożliwiające lekarzom osiągnięcie tego celu.
II. Zobowiązanie do szczerości wobec pacjenta. (...) Lekarze muszą dbać o
to, aby pacjenci otrzymywali wyczerpującą i prawdziwą informację o
leczeniu, zanim wyrażą na nie zgodę, a także w trakcie leczenia.
III. Zobowiązanie do przestrzegania tajemnicy lekarskiej
IV. Zobowiązanie do właściwych relacji z pacjentami.
V. Zobowiązanie do doskonalenia jakości opieki.
VI. Zobowiązanie do zapewnienia dostępności opieki medycznej.
VII. Zobowiązanie do sprawiedliwego rozdziału ograniczonych zasobów
ochrony zdrowia.
VIII. Zobowiązanie do zdobywania wiedzy naukowej.
IX. Zobowiązanie do podtrzymywania zaufania przez odpowiednie
postępowanie w przypadku konfliktu interesów.
X. Zobowiązanie do wypełniania obowiązków zawodowych. [135]
Zastosowanie Karty praw kobiet, oraz Karty lekarza przyczyni się zapewne do
lepszego rozwoju i zrozumienia tak wszechstronnej dziedziny medycyny, jaką
jest współczesne planowanie rodziny.
I.9.1. Zdrowie reprodukcyjne kobiet w monoteistycznych religiach świata
[136]
36
Dla osób praktykujących rozmaite rodzaje reprodukcji ważne jest zapoznanie
się z różnymi postawami religijnymi związanymi z problematyką zdrowotnych
aspektów reprodukcji człowieka. Religia wywiera nacisk na władze cywilne na
polu zagadnień dotyczących rozmnażania, takich jak zapobieganie czy
prokreacja, oraz w tematach takich jak aborcja czy leczenie bezpłodności.
Postawę %7łydów względem prokreacji wyjaśnia fakt, że pierwszym
przykazaniem Boga danym Adamowi było być płodnym i rozmnażać się.
Judaizm zezwala na praktykowanie wszystkich technik rozmnażania
wspomaganego, gdzie komórka jajowa i sperma pochodzą od męża i żony.
Wszystkie reguły rabinów zezwalają na stosowanie antykoncepcji w przypadku
wskazań medycznych. Trudności ekonomiczne i kłopoty związane z
wychowywaniem dzieci nie są wskazaniem wystarczającym dla kontroli
urodzeń. Zgodnie z regułami judaizmu aborcja na życzenie jest zabroniona, ale
może być wykonana w przypadku zagrożenia życia matki. Postawa względem
praktyk reprodukcyjnych jest różna w poszczególnych wyznaniach
chrześcijańskich. Praktykowanie antykoncepcji nie jest akceptowane przez
Watykan, ale może być uprawiane przez protestantów, anglikanów i inne
wyznania (prócz rzymsko-katolickiego). Zgodnie z doktryną Kościoła rzymsko-
katolickiego głównym celem małżeństwa jest prokreacja. Stosowanie
antykoncepcji niweczy potencjalną możliwość stworzenia nowego życia
podczas stosunku płciowego oraz kłóci się z celem małżeństwa, stąd jest
grzechem przeciwko naturze. Tradycyjne chrześcijańskie poglądy traktują
embrion jako istotę ludzką od momentu poczęcia, dlatego też aborcja jest
surowo zakazana. Islam zezwala na stosowanie antykoncepcji tylko w
przypadku niektórych sytuacji życiowych. Religia jako dotycząca spraw
uważanych za niezwykle ważne jest elementem kultury wszystkich
społeczeństw, jednak nadal wywiera wpływ na władze cywilne w sprawach
rozmnażania, tj. antykoncepcji, prokreacji czy leczenia bezpłodności.
Przedstawiciele różnych ugrupowań religijnych aktywnie walczą o swą
bioetyczną pozycję w pluralistycznych społeczeństwach. Rozwój nauki i
techniki w dziedzinie rozmnażania rodzi nowe pytania religijne, które nie
zawsze dają jasną odpowiedz. Rolą teologii w bioetyce jest przede wszystkim
wyjaśnienie różnym społecznościom religijnym, jakie istnieją postawy wobec
tych osiągnięć medycyny. Dlatego też dla osób praktykujących różne techniki
reprodukcji ważne jest zapoznanie się z różnymi postawami religijnymi
związanymi z problematyką zdrowia kobiety w dziedzinie reprodukcji.
Zachowania seksualne.
Judaizm. W judaizmie seks jest częścią ludzkiego życia. Judaistyczne
podejście do spraw seksu zawsze było swobodne, zdrowe, a prawo żydowskie
uwzględniało pragnienia seksualne człowieka. Stąd też kompletna abstynencja
37
par małżeńskich była niewybaczalna. Każda osoba zamężna ma małżeńskie
obowiązki względem współmałżonka. Prawa małżeńskie żony opierały się na
Mitzvah Onah, który jest jednym z trzech podstawowych obowiązków męża:
dostarczenie żonie żywności, ubrania i zaspokojenia cielesnego. Częstotliwość
stosunków płciowych zależy od ilości zajęć mężczyzny i jego stylu życia.
Chrześcijaństwo. W okresie wczesnochrześcijańskim ojcowie Kościoła w
Rzymie określili reguły objaśniające ich poglądy na temat stosunków
płciowych. Ich główną troską było uwolnienie ducha od więzów cielesnych
oraz zaprzestanie reprodukcji czy zakładania rodzin. Celem stosunków
płciowych w małżeństwie była prawie wyłącznie reprodukcja. Przyjemność
traktowano i odrzucano jako grzeszną i niegodną chrześcijanina. Przyjemność
seksualna była nie do zaakceptowania. Z uwagi na powiązania grzechu
pierworodnego ze stosunkiem płciowym oraz z powodu doznawanej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]